Elke dag een feestje: Marijke Buijs-de Lange werkt al meer dan 30 jaar bij kinderdagverblijf Marijke

• Bericht auteur:
  • Bericht gepubliceerd op:20 februari 2024
  • Berichtcategorie:Nieuws
  • Bericht reacties:0 Reacties

In 1950 werd de kinderbewaarplaats Marijke geopend in Rotterdam, gevestigd in Kralingen, het blok tussen de Vlinderstraat en Zamenhofstraat. De leidsters droegen ‘verpleegsterachtige’ uniformen. Pedagogisch medewerker Marijke Buijs-de Lange vertelt dat het in die tijd vooral ging over liefdevolle zorg en dat de kinderopvang tegenwoordig veel meer is dan zorg alleen. Ze heeft overigens zelf als kind bij de bewaarplaats gezeten omdat haar ouders allebei werkten. Daar kan ze niet meer zoveel van herinneren, behalve de warme maaltijden, die waren niet al te best.

Marijke is al 36 jaar werkzaam in de kinderopvang. Ze begon als invalkracht op de Vlinderstaat en al snel volgde in 1987 een vast contract. In die tijd zorgde ze voor de dreumesen. Er werd warm eten gekookt voor de kinderen en bij mooi weer speelden de kinderen buiten in de tuin. Toen het pand toe was aan renovatie leek het er even op dat de locatie zou verdwijnen uit Kralingen. Het personeel ging protesteren! En zowaar werd hier gehoor aan gegeven.

In 1993 werd de huidige locatie bij Excelsior gebouwd. Daar ging Marijke aan de slag met de dreumesen en later de peuters. Met name het creatieve spel met de kleintjes maakt het werk zo leuk. Niks is te gek, bij het voorlezen gebruikt Marijke poppen en dieren die het verhaal nog spannender maken. Vaak maakt Marijke die zelf, als hobby, ze kan niet stilzitten.

Tegenwoordig werken we bij SKK vanuit een pedagogisch plan. Daarmee hebben we een doel en helpen wij als leidsters mee aan de opvoeding van de kinderen, dat is echt anders dan vroeger. De kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs waarbij we zelfstandigheid stimuleren. Bijvoorbeeld dat ze hun jas zelf kunnen aantrekken als we gaan buitenspelen, of als we gespeeld hebben en het speelgoed weer wordt opgeruimd. De kinderen helpen mee.

Sinds 2021 staat Marijke bij de NSO en bij de MPK in de blokhut bij de speeltuin Kralingen, waar ze speciaal gerichte peuter-plus-activiteiten organiseert. Ze werkt er samen met collega’s die vroeger bij haar in de opvang hebben gezeten. De stap van kinderopvang naar de NSO was achteraf gezien best een overgang. Fysiek is het werken met de grotere kinderen minder zwaar en daarbij kan Marijke met de peuters van de MPK en de kinderen van 6 tm 8 bij de NSO zich creatief gezien helemaal uitleven. Je kan echt leuke dingen doen met deze groep, dat maakt elke dag weer een feestje!