De kracht van buitenspelen

‘Touwtje springen, elastieken, rolschaatsen, knikkeren, flippoën, ‘Doen durven of de waarheid’, busje trap, heksensoep maken, hoelahoepen. Zo veel verschillende spelvormen die je buiten kunt doen. Je zult zelf ook vast één van deze spellen gespeeld hebben. Ik kon vaak uren lang buiten zijn. Dan stond mijn vader voor de deur als de lantaarnpaal verlichting aan ging om me binnen te halen. En de volgende dag ging ik na schooltijd zo snel mogelijk weer naar buiten.’

– Melanie van Dijk.

Kinderopvang Rotterdam

Stichting Kinderopvang Kralingen staat vooral voor groen en buitenspelen. Maar waarom is buiten zijn eigenlijk zo goed? Wat is risicovol spel? En hoe draagt de natuur bij aan de ontwikkeling van je kind?

Tegenwoordig is er niet zo veel groen meer te zien in onze stadswoonwijken, het lijkt steeds voller te worden en dus is er minder avontuurlijk buitenspel in de natuur. Ook worden de kinderen steeds meer door (sociale) media aan getrokken. Uit onderzoek blijkt dat kinderen veel minder buitenspelen dan 30 jaar geleden terwijl buitenspelen zo veel bijdraagt aan de ontwikkeling.

Buitenspelen is ook bewegen!

Het is goed voor de weerstand en ook om energie kwijt te kunnen door te bewegen. Voldoende bewegen zorgt voor een goede conditie, het is goed voor de sociale ontwikkeling en kan overgewicht bij kinderen tegengaan. Kinderen moeten zich op school al concentreren en zitten de hele dag stil. Ze hebben dan beweging nodig om hun energie kwijt te kunnen en om te ontladen. Het is bewezen dat bewegen ook bijdraagt aan een betere concentratie. Helaas lijkt het er op dat buitenspelen niet meer zo vanzelfsprekend is als toen ik jonger was of toen mijn ouders jonger waren of zoals hoe het was bij mijn opa en oma.

SKK heeft hier op in gespeeld door alle vormen van media weg te laten en zich vooral te richten op de buitenspeelruimtes. Onze avontuurlijke tuinen zijn minimaal 3x zo groot als de norm in de sector. De buitenruimte van alle locaties is zo ingericht dat er “onverwachte” plekken zijn. Plekken om op avontuur te gaan of waar kinderen kunnen ontdekken. Onze pedagogisch medewerkers dagen het kind uit en begeleiden het kind om stapje voor stapje de wereld te ontdekken. SKK besteedt veel aandacht aan bewegen en biedt peutergym aan voor de peutergroepen. Bij onze naschoolse opvang worden bijna dagelijks sportlessen gegeven.

In de volgende blog zal ik jullie meer uitleg geven over “risicovol spel”.

Melanie van Dijk is pedagogisch medewerker bij de naschoolse- en de peuteropvang van Stichting Kinderopvang Kralingen.